Košík je prázdny
Kategória tovaru

Zákony IA/2024 Daňové zákony


Návrh zákona, ktorým sa menia niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou verejných rozpočtov (tzv. konsolidačný balíček alebo tiež tzv. ozdravný balíček) je jedným z kľúčových výstupov dohody strán vládnej …
Vaša cena 14,60
Vaša cena bez DPH 12,17
 
Dostupnosť Skladom 1 ks
Odosielame vo stredu

Výpredaj tovarov tejto kategórie - zľavy až 80%


Podrobný popis

Návrh zákona, ktorým sa menia niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou verejných rozpočtov (tzv. konsolidačný balíček alebo tiež tzv. ozdravný balíček) je jedným z kľúčových výstupov dohody strán vládnej koalície, ktorá bola verejnosti finálne predstavená dňa 11. 5. 2023. Tvorí najvýznamnejšie časť opatrení na znižovanie štrukturálneho deficitu štátneho rozpočtu a konsolidáciu verejných financií, pričom sa sústredí na tie témy, ktoré vyžadujú legislatívne riešenie vo forme zmeny zákona a ktoré nie sú riešené v rámci samostatných projektov. Súčasťou odôvodnenia materiálu je však aj stručné pojednanie o zmenách, ktoré sú z legislatívneho pohľadu riešené samostatne, ao zmenách, ktoré nevyžadujú legislatívne riešenie, a možno ich teda realizovať exekutívnymi nástrojmi. ***** Kvantitatívne najväčšia časť zmien v oblasti dane z príjmov fyzických osôb sa týka obmedzenia alebo zrušenia daňových výnimiek. Cieľom tu nie je iba dosiahnutie fiškálneho efektu, ale predovšetkým zjednodušenie a vyrovnanie súčasného stavu. Všeobecne platí, že tzv. daňové výnimky nemusia byť vždy iba nesystémovou výnimkou reflektujúcou zvýšený záujem zákonodarcu o určitý segment či oblasť v snahe ho týmto spôsobom podporiť (a tým založiť eventuálnu nerovnosť či kolíziu s princípom daňovej neutrality). Časť daňových výnimiek je žiaduca z hľadiska elementárnej spravovateľnosti danej dane. Inými slovami, záujem spoločnosti na efektívnej správe danej dane tu preváži nad záujmom absolútnej rovnosti či jednoduchosti normatívneho textu. Oblasť daní je oblasťou, ktorá sa od mnohých iných oblastí regulovaných zákonom líši tým, že je jedným zo základných nástrojov politiky vlády, resp. parlamentnej väčšiny. Logickým dôsledkom toho je, že sa politické preferencie politických strán a hnutí, ktoré v danom čase disponujú dostatočnou politickou silou, odráža tiež v podobe daňových výnimiek, ktoré sú z pohľadu teórie nesystémové, a to najmä s ohľadom na narušenie princípov rovnosti, solidarity a daňovej neutrality, čo je požiadavka na to, aby daňové opatrenia neviedli k zmene bežného vzorca správania poplatníkov s cieľom optimalizovať svoju daňovú záťaž. Platí, že eliminácia výnimky, ktorá už pôsobí, je vždy ťažšia, pretože okrem nájdenia politickej zhody na jej odstránení je nutné čeliť aj nespokojnosti tých, ktorí vzorce svojho správania doterajšiemu stavu prispôsobili, poprípade na ňom vystavali svoj business model. ***** Zákon o dani z pridanej hodnoty obsahuje celkom 3 sadzby dane: základnú 21 %, prvú zníženú 15 % a druhú zníženú 10 %. Redukcia počtu sadzieb dane z pridanej hodnoty (ďalej tiež „DPH“) na základnú 21 % a zníženú 12 %. Presunutie vybraného tovaru a služieb zo zníženej do základnej sadzby dane z pridanej hodnoty. Knihy budú novo oslobodené od dane. Hlavným cieľom tohto opatrenia je zjednodušenie systému DPH zjednotením dvoch znížených sadzieb (15 % a 10 %) do jednej spoločnej vo výške 12 %. Opatrenie povedie k vyššej efektívnosti a transparentnosti systému DPH, obmedzeniu príležitostí na daňovú optimalizáciu av neposlednom rade k odstráneniu absurdít ako v prípade aplikácie troch rôznych sadzieb DPH pri točenom pive.