Košík je prázdny
Kategória tovaru

Veľké stmievanie - CD


Skladateľ, dirigent a huslista Ondřej Kukal patrí k najvýznamnejším a tiež najvšestrannejším českým hudobným osobnostiam strednej generácie.
Vaša cena 9,00
Vaša cena bez DPH 7,50
 
Dostupnosť Skladom > 5 ks
Odosielame v utorok 7.5.

Výpredaj tovarov tejto kategórie - zľavy až 80%


Podrobný popis

Skladateľ, dirigent a huslista Ondřej Kukal patrí k najvýznamnejším a aj najvšestrannejším českým hudobným osobnostiam strednej generácie. Na svoje nové CD vybral nasledujúce skladby. Dychový kvintet op. 47 „Jednovetý“ je turbulentné štvrťhodinové dielko, ktoré po zhruba päťminútovom pomalom úvode premieňa a zrýchľuje svoj tep. Hudba si doslova vychutnáva farebné súzvuky dychových nástrojov, čo sa odráža aj v sofistikovanej práci s imitáciou a kontrapunktom. Je to skladba, ktorá si žiada špičkových profesionálnych interpretov. Môžeme počuť vírivé figúrácie a behy. Dychový kvintet pripomína neustálymi premenami metrického impulzu vzdialene Janáčkove sláčikové kvartety, avšak Kukalova hudba hovorí k poslucháčovi menej vyhrotenou rečou. Saxofonianna pre sláčikový kvartet a saxofón spočiatku evokuje gipsy jazz, neskôr sa pridáva saxofón so svojimi článkovito úsečnými príhovormi. Pseudofolklórne alúzie sa objavujú aj v štylizácii partiu sláčikov, ktoré obsahujú názvuky improvizovaných pasáží, ktoré sú v skutočnosti presne vypísané. Rytmus je často synkopický a posúva vnímanie skladby ďaleko za hranice domnelej improvizácie. Tubopiccolarium je úplne odlišná estetika. Úvodná introdukcia v slučkách znie bezmála hindemithovsky. Hutná sadzba je vystriedaná groteskným dialógom pikoly a tuby, ktorý prenesene pripomenie kreslené animované seriály zo starej doby, kde sa väčšinou naháňala myš s niekoľkonásobne väčším a hlúpejším protivníkom. Zhruba štvrťhodinové Tubopicolarium je snímané dynamickou optikou filmového strihu. Veľké stmievanie pre barytón a klavír je cyklus šiestich piesní na básne Jiřího Ortena. Tu je hudba naopak gnómicky zhustená a mysteriózna. Dotýka sa esenciálnej podstaty veršov a tragičnosti básnikovho údelu. Záverečnou skladbou je Balada esspresíva pre violončelo a klavír. Aj tu môžeme postrehnúť určité tajomstvo, ktoré z hudby vyžaruje. Nie náhodou sa jedná o jedno z prvých diel, ktoré Kukal napísal po svojom páde do hlbokej studne zabudnutia. V hudbe Balady sa všetko naliehavo pýta, opýta a túži vedieť. Odpoveď ale neprichádza, než v zmysle hudby ako takej. Celkový čas 77:01