Košík je prázdny
Kategória tovaru

Boxeri v Šanghaji - Jaroslav Škába


Príbeh, ktorý rozpráva táto kniha, sa skutočne stal. Existoval český námorník Jaroslav Škába, čínski "boxeri", krížnik rakúsko-uhorského vojnového námorníctva "Kaiser Franz Joseph I." aj jeho kapitán …
Vaša cena 3,20
Vaša cena bez DPH 2,67
 
Dostupnosť Skladom 1 ks
Odosielame v pondelok

Podrobný popis

Príbeh, ktorý rozpráva táto kniha, sa skutočne stal. Existoval český námorník Jaroslav Škába, čínski "boxeri", krížnik rakúsko-uhorského vojnového námorníctva "Kaiser Franz Joseph I." aj jeho kapitán Bublay. Jaroslav Škába sa narodil 5. januára 1884 v Prahe v rodine bývalého námorníka. V osemnástich rokoch už precestoval celú Európu. V Le Havri sa mu podarilo dostať na obchodnú loď s kurzom do Južnej Ameriky. V dvadsiatich rokoch šiel som ako dobrovoľník k rakúskej vojnovej marine. Bol som nalodený na krížniku „František Jozef I.“, s ktorým som sa potuloval tri a pol roka po Ďalekom východe.“ Jaroslav Škába zomrel v Prahe 23. júna 1945 vo veku 61 rokov, ale jeho knihy sa stali medzi milovníkmi diaľok, lodí a námornej histórie vytúženou relikviou, vyhľadávanou v regáloch antikvariátov.Nezasvätený človek si môže logicky položiť otázku: "Kde sa vzali naši predkovia v Číne v rokoch 1900-1914?" Odpoveď v minulosti na ňu bývala celkom jednoduchá: Za všetko vraj mohli "boxeri" …

"Povstanie boxerov", ktoré bolo reakciou časti čínskej verejnosti na hospodársku expanziu európskych krajín, Japonska a USA do Číny, začalo klíčiť v apríli 1899 a jeho hybnou silou bola čínska tajná organizácia z juhu polostrova Šan-tung I-che-čchüan (voľne preložené ako Päsť v mene spravodlivosti). Podľa výrazu päsť v názve tohto hnutia bola preto revolta najčastejšie označovaná ako "povstanie boxerov”. Európske mocnosti, Japonsko a USA zareagovali rýchlo vojenskou trestnou expedíciou, ktorej sa zúčastnili rakúske krížniky, na ktorých slúžilo stále viac českých námorníkov. ktorej časť je obsahom našej knihy, vyplával krížnik „Kaiser Franz Joseph I.“ z hlavnej základne rakúsko-uhorského námorníctva v istrijskej Pule 14. septembra 1905. Lodi velil fregátny kapitán Ferdinand Bublay. tzv. ck "staničnej lodi" pre východnú Áziu po krížniku "Kaiserin Elisabeth". 16. novembra 1905 vyplával krížnik na týždennú návštevu do japonského Nagasaki. Rádiotelegrafická výzva rakúsko-uhorskej ambasády v Pekingu 18. decembra dala potom príčinu na pretože išlo o rozkaz na odplávanie do Šanghaja, kde mal byť zriadený na ochranu tamojšieho generálneho konzulátu Rakúsko-Uhorska tzv. "Matrosendetachement" (vyčlenený oddiel námo níkov v úlohe námornej pechoty), pretože tu Európanom hrozilo nové nebezpečenstvo od čínskych rebelov, ktorým sa už teraz všeobecne, hoci z určitej zotrvačnosti trochu nesprávne, hovorilo "boxeri". Výsledok tejto "krízy" opisuje svojím svojráznym jazykom Škábova kniha.


Parametre

Autor: Jaroslav Škába