Košík je prázdny
Kategória tovaru

Od medenej formy k automobilu - Príbeh libereckej továrne Ch. Linser


Kniha vás zoznámi s históriou libereckej strojárskej továrne Ch. Linser, ktorá na začiatku 20. storočia vyrobila ako prvý v Rakúsko-Uhorsku automobil – voiturettu so štvorvalcovým motorom.
Vaša cena 17,40
Vaša cena bez DPH 14,50
 
Dostupnosť Skladom > 5 ks
Odosielame vo štvrtok

Výpredaj tovarov tejto kategórie - zľavy až 80%


Podrobný popis

Kniha vás zoznámi s históriou libereckej strojárskej továrne Ch. Linser, ktorá na začiatku 20. storočia vyrobila ako prvý v Rakúsko-Uhorsku automobil – voiturettu so štvorvalcovým motorom. Výroba motocyklov a automobilov trvala vo firme len krátko, ale ďalej spolupracovala s radom automobilových podnikov a po vojne sa stala zlievárňou np LIAZ. ***** Sever Čiech sa v priebehu 19. storočia rozvinul do bohatej priemyselnej oblasti s centrom v Liberci. Popri kľúčovom textilnom priemysle sa začal rýchlo rozvíjať aj odbor strojárstva. Medzi dôležité podniky sa v tomto odvetví vypracovala aj firma Christian Linser. Jej zakladateľ prišiel ako medikovecký tovar do Čiech z Tirolska a usadil sa roku 1858 v Liberci, kde z malej dielne vybudoval významnú továreň, ktorá vyrábala rôzne kotly a rozvodné zariadenia pre textilný a potravinársky priemysel. Popri tejto výrobe sa zaoberala aj hasičskou technikou. Roku 1896 vstúpil do vedenia firmy Christianov syn Rudolf Linser, technicky vzdelaný mladý človek, ktorý sa už v 90. rokoch 19. storočia zaoberal otázkami motorizmu. Pod jeho vedením na začiatku 20. storočia firma začala vyvíjať a vyrábať motocykle a na prelome rokov 1905 a 1906 vyšiel z konštrukčnej dielne podniku prvý automobil – voituretta, vo svojej dobe prvé vozidlo so štvorvalcovým motorom v celom Rakúsko-Uhorsku. Aj keď výroba motorových vozidiel u Linserov skončila v roku 1907, zlievárenská vetva závodu sa vyvinula do podoby dôležitej zlievarne pre motoristický priemysel nielen v Čechách, ale aj v Rakúsku a Nemecku. ***** Hospodárska kríza tridsiatych rokov ukončila podnikanie Linserov v Liberci a po skončení druhej svetovej vojny bola rodina odsunutá najskôr do Nemecka a následne sa vrátila do Tirolska, kde sa už osemdesiatročný Rudolf Linser stále zapájal do motoristického diania. V centre pozornosti tejto knihy je však podiel firmy Ch. Linser na začiatkoch motorizmu v Čechách v prvých rokoch dvadsiateho storočia.