Vaša cena | 9,60 € |
Vaša cena bez DPH | 8,00 € |
Dostupnosť | Skladom 2 ks |
Odosielame vo štvrtok 6.6. |
V prvej dekáde prvej republiky sa zásadne premenili podmienky, za ktorých mohli československé umelkyne vystavovať v zahraničí a začleňovať sa tak nielen do širšieho kontextu dobového „ženského umenia“, ale aj do moderného umenia ako celku. Politickí predstavitelia medzivojnového Československa si boli dobre vedomí toho, že export umenia a kultúrnych hodnôt môže posilniť status mladej demokracie a priniesť ekonomický profit, a „ženské umenie“ pre nich bolo v rámci kultúrnych výmen a zahraničnej kultúrnej politiky zaujímavým artiklom. Výstavný katalóg sa sústredí na zmapovanie doposiaľ málo študovaného fenoménu „ženského umenia“ na českej výtvarnej scéne dvadsiatych a tridsiatych rokov 20. storočia, a to predovšetkým skrze jeho úlohu v dobovej štátnej reprezentácii.
Jeho hlavnou súčasťou bude rekonštrukcia najvýznamnejších "vývozných" expozícií, ktoré sa medzi vojnami realizovali pod kuratelou ženských spolkov a ktoré umelkyniam z prvorepublikového Československa po prvýkrát vo väčšom meradle umožnili vstup na medzinárodné umelecké kolbisko. Katalóg akcentuje vynikajúce práce českých medzivojnových umelkýň – či už viac známych predstaviteliek úžitkového umenia alebo maliarok a sochárok, ktorých práca býva neprávom opomínaná. Bokom však nenecháva ani predstaviteľky dobového "stredného prúdu", ktorý bol súčasťou exportných "ženských" výstav medzi vojnami. Ten totiž odrážal nielen doznievajúci diletantizmus v práci mnohých umelkýň podporovaných mladým štátom, ale aj konformizmus a akademickú doktrínu ovládajúcu v tejto dobe oficiálnu propagáciu českého umenia.
Kniha vychádza v rámci projektu programu Aplikovaného výskumu a vývoja národnej a kultúrnej identity NAKI Ministerstva kultúry SR.
Grafický dizajn Barbora Toman Tylová.
Autor: Martina Pachmanová